MiG-19 vznikl v bývalém Sovětském svazu v polovině padesátých let 20. století dalším vývojem předchozího typu MiG-17. Jde o tíhací letoun druhé generace, odpovídající typu F-100 Super Sabre, ačkoliv jeho protivníky byly zejména modernější stroje F-4 Phantom.
Na rozdíl od MiGu-17 je MiG-19 dvoumotorový, vybavený křídlem o vysoké šípovitosti, což mu umožňuje dosahovat nadzvukové rychlosti. Výzbroj verze S tvoří trojice kanónů NR-30 ráže 30 mm, dva z nich jsou umístěné u kořene křídla a jeden pod přídí. Letouny MiG-19S byly mimo jiné vyráběny licenčně v československé továrně Aero a letectvem ČSLA používány pod označením S-105. Později bylo od československého značení (nejen u MiGu-19) upuštěno a stroje dosloužily pod původním označením MiG-19S.
Model
Univerzální stavebnice MiG-19 od Mark I. Models obsahuje tři stromečky s díly, čirý překryt kabiny, rezinový kokpit a raketnice pro neřízené rakety. Na první pohled jde o malý jemný model, jehož stavba zdá se bude prosta jakýchkoliv komplikací.
Stavba
Sestavení modelu podle návodu by nemělo činit potíže ani naprostým začátečníkům. Díly stavebnice k sobě velmi dobře pasují a to včetně odlévaného kokpitu. Do přídě doporučuji vložit alespoň malé závaží, aby model stál na všech kolech. Narazil jsem pouze na dvě drobné komplikace: první je nutnost lehce přetmelit spoj křídla a trupu, druhou je potřeba zkrátit nohy hlavního podvozku k dosažení charakteristického postoje letounu přídí mírně vzhůru.
Zbarvení a označení
Stavebnice nabízí 4 různá provedení z různých období služby u ČSLA. Jednotlivé varianty se kromě trupových čísel liší pouze rozsahem, provedením a barvou doplňků - všechny MiGy-19 sloužily u ČSLA v barvě kovu. Z nabízených variant jsem zvolil stroj číslo 0208 od 9. slp, sloužící v roce 1961 v Bechyni. Tento stroj je v barvě kovu, znázorněné metalizéry Humbrol 27002 s příměsí 27003. Vrchol SOP je modrý - použil jsem proužek obtisku v příslušném odstínu, šedé panely na boku trupu a chodníčky na křídlech jsou rovněž vytvořené proužkem obtisku. Nakonec jsem vše přelakoval lesklým lakem a po jeho zaschnutí dostaly chodníčky vrstvu matného laku.
Závěr
Superjednoduchá a rychlá stavba, výsledek mne velmi potěšil.